Hur effektivt utnyttjas bränslet av Gen IV?

This is where things heat up. Discuss and debate nuclear power, energy issues and similar subjects.

No power excursions or meltdowns please. Be polite, and strive to maintain a dialogue.
Forum rules
  • Be respectful. Harsh language, taunting, ridicule, insulting and similar is not tolerated. Attacks on a person's character rather than his/her arguments is grounds for warnings and eventually a ban.
  • Be specific. It's better to discuss a specific, narrow topic than everything at once.
  • Stay on topic. If the discussion starts to broaden, make a new topic.
  • Don't preach. Maintain a dialog rather than trying to do a sermon to covert heathens.

Hur effektivt utnyttjas bränslet av Gen IV?

Postby Asplund » 05 Mar 2009, 16:49

Ja hur mycket kan man utvinna egentligen?

Alla källor jag hittar säger att 0,7% av det naturliga uranet är U235 och i princip resten är U238. Teoretiskt så borde det ju gå att utvinna energi ur alltihop. Energin per kärnklyvning är ju om jag inte kommer ihåg gymnasiefysiken helt fel ungefär samma för U235 och Pu239.

Hur stor del av energiproduktionen i en lättvattenreaktor som kommer från plutonium är också en fundering jag har. Vad jag har förstått så är det en mycket liten del. Stämmer detta?

Om nu jag täker rätt och andelen energi som kommer från Pu i en lättvattenreaktor är så liten borde ju det betyda att det teoretiskt borde gå att få ut över 100ggr så mycket energi ur samma mängd brutet material. En del energi går väl till upparbetning iofs, men knappast hälften?

Vad är det egentligen som sätter den praktiska gränsen för hur mycket som man kan utvinna?
Asplund

Re: Hur effektivt utnyttjas bränslet av Gen IV?

Postby Johan.Kihlberg » 06 Mar 2009, 13:12

Godmorrn Asplund, välkommen till NPYP.

Teoretiskt sett går det att klyva allt uranet. Fast man måste upparbeta bränslet för att få bort klyvprodukterna, och då kommer alltid lite uran/plutonium att smita med.
Jag har inte koll på hur mycket av det ursprungliga uranet som kommer att klyvas i Gen-IV reaktorer, men det är så pass högt så när man väl börjar använda dom så behöver vi aldrig bry oss om ev brist på uran.

Ungefär hälften av energin i en lättvattenreaktor ifrån 'breedat' U-238, och Gen-III+ (Olkiluoto i Finland m.fl) har lite högre.

Om man antar att hälften av det som klyvs är Plutonium, och att allt U-235 klyvs, skulle man teoretiskt sett kunna få ut 70 ggr mer energi.
Men det finns alltid lite klyvbart material kvar i en lättvattenreaktor, har för mig att andelen U-235 i ut tjänat bränsle är ungefär samma som i naturligt uran (0.7%), vilket skulle ge ett teoretiskt max närmare 100 ggr.

Snabba reaktorer är inget som bara finns på pappret, faktum är att bland de allra första reaktorerna som byggdes va en natrium kyld reaktor i USA.

Det som sätter gränsen idag är nog mest politiker och vissa 'miljö'organisationer som sätter käppar i hjulen.

MVH Johan Kihlberg
Johan.Kihlberg

Postby Asplund » 08 Mar 2009, 00:45

Någon aning om under vilka förhållanden "uranet tar slut om c:a 80 år" gäller?

Lättvattenreaktorer är ju ett antagande som gjorts. Även att man inte söker mer uran eller funderar på att bryta uran till högre pris vad jag förstått. Men det är ännu fler begränsningar va? Står kärnkraften för en större del av världens energi då än den gör nu t.ex.?
Asplund

Postby Johan.Kihlberg » 08 Mar 2009, 21:49

Antagligen har man räknat hur länge uranet räcker med dagens 'reserver' i lättvattenreaktorer och med reserver så menar man 'mängden som kan brytas vid dagens marknadspris'.
Eftersom produktionspriset för kärnkraft beror mycket lite på (16% går till "Bränsle och avsättningar" enl OKG, sedan är en stor del av kostnaden för bränslet själva tillverkningen samt anrikningen) kommer den 'verkliga' reserven av uran vara BETYDLIGT större än vad den är idag. Antagligen kommer det vara ekonomiskt att använda kärnkraft även om vi behöver utvinna uran ur havet, vilket nästan skulle motsvara en oändlig reserv.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Men det är ännu fler begränsningar va? Står kärnkraften för en större del av världens energi då än den gör nu t.ex.?".

Kärnkraften står för en mindre del idag än vad den gjorde förr, mycket på grund av att det nästan har varit ett totalt tvärstopp på nya reaktorer iom TMI och Tjernobyl, medan Kina senaste tiden nästan har sparkat igång ett kolkraftverk i veckan.
Fast det har väll inte direkt med tillgången på uran att göra?

80 år (eller 200 år tycker jag man hör ganska ofta) är nog mest gammal inbiten vana ifrån kärnkraftsmotståndarna. Antagligen baserat på felaktiga antaganden och/eller rena lögner.. fast där har vi ju hela anti-kärnkraftsrörelsen i ett nötskal. ;) :evil:
Johan.Kihlberg

Postby Asplund » 08 Mar 2009, 22:53

Det jag menade var att jag har för mig att de dessutom räknar med att all elenergi produceras av kärnkraft eller något sånt - dvs. att bränsleåtgången skulle vara c:a 5-10ggr snabbare än idag.

Vad jag har förstått så är bränsletillgången inte något problem, särskilt inte med breederteknik. Vi har så det räcker och blir över för en mycket lång tid framöver.
Asplund

Return to The Reactor Core