Uppdatering 14:20
Kyodo rapporterar att inneslutningen på reaktor nummer 3 förmodligen inte är skadad.
Chief Cabinet Secretary Yukio Edano indicated Wednesday that the containment vessel of the No. 3 reactor at the Fukushima No. 1 nuclear power plant is unlikely to have suffered severe damage, retracting his earlier assessment that it may have been damaged.
A plume of smoke was seen billowing near the reactor on Wednesday morning, leading the top government spokesman to suggest at a morning news conference that the vessel may have suffered damage similar to that which had afflicted the plant’s No. 2 reactor.
But at an afternoon news conference, Edano said, ”I received a report that there was a high possibility (of damage) based on information available at that time.”
The government’s nuclear disaster task force said the same day, ”The possibility of the No. 3 reactor having suffered severe damage to its containment vessel is low.”
Meanwhile, the National Police Agency said it is considering deploying a water cannon vehicle of the Metropolitan Police Department to spray water at a spent-fuel storage pool at the plant’s No. 4 reactor, where an abnormal temperature rise was observed.
The vehicle may be put to work as early as tonight, it said.
The seaside nuclear plant has been hit by a series of cooling problems at its reactors since it was struck by a magnitude 9.0 earthquake and tsunami on Friday.
Uppdatering 13:10
JAIF uppdatering igen.
Två grejer är nytt jämfört med senast. Del så skriver man nu att vattennivån i bassängen i 3an är låg och man förbereder att fylla på. Det innebär att bassängen förmodligen är någorlunda intakt trots den enorma explosionen som skedde i 3ans byggnad för två dagar sen. Vi har gått och undrat varför de inte säger ett ord om den bassängen. Nu får vi hoppas att man snart säger nått om bassängerna i reaktorbyggnad 1 och 2.
Vattennivån verkar hållas konstant med halva härden täckt i härdarna på reaktor 1 och 3. Det står tyvärr härden i tvåan återigen blev fullständigt torrlagd men att nivåerna nu är på väg upp.
Uppdatering 12:50
NRC fact sheet om bränslebassänger. Läsvärd. Fallet i Fukushima är dock värre eftersom man har bränsleknippen där som inte är helt utbrända. Man skulle så vitt jag förstått bygga om något i reaktorn och därmed så laddade man ur hela härdinventariet i bassängen. Normalt sett stoppar man bara dit knippen som är utbrända och därmed inte kan bli kritiska längre. De relativt färska knippen som nu står i Fukushima reaktor 4 bassängen kan däremot i värsta fallet bli kritiska om borhalten i bassängen sjunker. Det vore väldigt illa!
Uppdatering 09:31
Senaste statusuppdateringarna från JAIF. Från ungefär 5 timmar sen.
Man misstänker alltså att inneslutningen på 3an är skadad, beroende på att dosraterna runt 3an är höga och att man ser att ånga kommer ur byggnaden utan att man avsiktligt ventilerar. När den eventuellt kan ha skadats säger de inte. Enbart hälften av härdarna är vattentäckta. Man förbereder att fylla på vatten i bränslebassängerna i 4an, 5an och 6an.
No. 9Status of Fukushima #1 power station as of 11:40, March 16, 2011The chief cabinet secretary reported the status of Fukushima #1 power station atthe news briefing 11:15 as follows.○Report from the chief cabinet secretary (Summary)<Unit-3>・White fume has been observed from unit-3.・Radiation monitored at the border of the site is increasing. It reaches an orderof mille Sv/hr around 10:00, today.・It is possible that radioactively contaminated steam is released from thecontainment vessel. Now, investigating cause is going on.<Unit-4, Unit-5 and Unit-6>・Water injection operation is being prepared.・Water temperature in the spent fuel pool is increasing also at unit-5 and unit-6.We would like to deal with the issue in a proactive manner.End
Uppdatering 08:15
Länk till programmet. Något är fel i arkiveringen så det hela börjar abrupt med svar av Göran Bryntse.
Uppdatering 05:55
Evakueringen upphävdes efter 1 timme. Och nu är Micke på väg till SR i Malmö för att vara med i P1 Morgon. Lyssna mellan 0700 och 0800.
Uppdatering 05:30
Fukushima I utrymt efter stigande strålningsnivåer.
Sky News: Staff Evacuated From Japanese Nuclear Plant
The decision comes after a second fire broke out in a reactor after a prior blaze had not been properly extinguished.
It is believed it started in the outer housing of the reactor’s containment vessel but the cause of the fire is not yet known.
The flames are now under control but white smoke or steam has been seen rising from the facility in the northeast of the earthquake and tsunami devastated country.
Officials have been struggling to address the failure of safety systems at several of the plant’s reactors.
On Tuesday all non-essential staff were evacuated from the complex but 50 other had remained behind to attempt to cool down the reactors by injecting water.
They have now left the plant.
Uppdatering kl. 00:46
Från acceleratorlaboratoriet RIKEN Nishina Center i Wako-shi, en förort väster om centrala Tokyo, rapporteras på den interna mailinglistan att man inte kunnat arbeta som normalt nere i laboratoriet. Orsaken är att strålningsdetektorerna, som används för att kontrollera att man inte dragit på sig någon radioaktivitet nere i laboratoriet, nu larmar hela tiden eftersom det finns en högre bakgrundsstrålning i omgivningen. Mätningar med gamma-detektorer pågår för att mäta halterna. Hittills har man upptäckt diverse fissionsprodukter, och halterna varierar med tiden. Detta tyder på okontrollerade utsläpp i flera dagar från Fukushima, Wako-shi ligger nämligen drygt 20 mil sydväst om reaktorerna, vilket är i det närmaste motsatt riktning mot den dominerande vindriktningen som man till en början utnyttjade vid de kontollerade utsläpp som gjordes för att minska trycket i reaktorerna.
Uppdatering vid midnatt, kl. 00:04
För en stund sedan meddelades att man upptäckt en ny brand i reaktor 4 i Fukushina Daichi. Enligt NHK upptäcktes den kl. 05:45 lokal tid av en anställd som bar batterier till kontrollrummet. Den tycks vara släckt nu, men man har stora problem att förse reaktorn med kylvatten. Man undersöker möjligheten att använda brandbilar som placeras intill reaktorn. Tidigare förslag att använda helikoptrar har avfärdats då det anses vara alltför svårt.
Vinden har vänt ut mot havet igen, till Tokyobornas lättnad. Man har under tisdagen uppmätt nivåer i Tokyo som är omkring 3 gånger högre än normalt, det bör nu gå ned igen.
Comments closed




NPYP i P1 Morgon 2011-03-16
Published by Michael on March 16, 2011